En kvinnlig hand håller i en telefon bredvid en laptop

Ny rapport från patientnämnden

2024-04-29 08:00

Patientnämnden i Region Västernorrland mottog under 2023 totalt 1 214 ärenden. Synpunkter på tillgänglighet inom primärvård var den tredje största kategorien, och rapporten ” Var god återkom, tiderna är slut för dagen” omfattar totalt 96 klagomål som registrerats på hälso- och vårdcentraler i både offentlig och extern regi.

- Att få kontakt och återkoppling är viktiga aspekter för att patienter som kontaktar vården ska känna trygghet. Rapporten belyser bland annat irritation över att inte kunna boka tid vid sin hälsocentral, svårigheter med att nå fram på telefon och ett upplevt motstånd till att planera och boka in patienter utan akuta besvär. I vissa fall hänvisas patienter att uppsöka en akutmottagning på grund av att besökstider saknas vid hälsocentralen, säger Marléne Jonsson, förvaltningschef patientnämnden.

Viktigt att tydliggöra ansvar

Primärvården har en central roll i hälso- och sjukvårdssystemet och det är dit patienten i första hand förväntas vända sig för att få en bedömning, behandling eller remiss till specialistsjukvården. Hänvisningar mellan till exempel primärvård och psykiatrisk specialistvård är många gånger frustrerande för patient och närstående.

- En patient behöver få sina vård- och omsorgsinsatser i en obruten kedja av de olika huvudmännen som ansvarar för insatserna och inte bollas mellan olika instanser. Det förutsätter ett samarbete och en samordning mellan de verksamheter som är delaktiga i personens vård och omsorg, där det är tydliggjort vem som ansvarar för respektive vård och omsorgsinsats, betonar Marléne Jonsson.

Tillgänglighet kan betyda olika

Att primärvården upplevs som tillgänglig kan betyda olika saker för olika patienter. Det kan vara tillgång till rådgivning och tidsbokning samt möjlighet att inom rimlig tid få bedömning och behandling av den yrkeskategori som bäst kan möta patientens behov. Att mötas av telefonkö redan under förmiddagen eller hänvisas till att återkomma tidigt nästa dag beskrivs som frustrerande och invånare uppger att detta bidrar till ett bristande förtroende för sjukvården. Det är främst läkartider som anges vara svåra att boka.

- Det underlag av synpunkter och klagomål som inkommit ger inte ensamt en bild av hur primärvården i stort fungerar men visar på patienters upplevelser då de inte har varit nöjda. Hälso- och sjukvården kan, genom att se patienten som en medskapare i vården, använda sig av patienternas upplevelser i det systematiska patientsäkerhetsarbetet, berättar Marléne Jonsson.

Bidrar med värdefull kunskap

Geografisk tillgänglighet är en annan aspekt, här spelar även öppettider roll och vilken typ av vård som finns tillgänglig kvällar, nätter och helger. Tillgänglighet kan även omfatta information och anpassning utefter patientens behov. Patienter som efterfrågat intyg har ofta fått till svar att det inte är prioriterat och att vård behöver gå före administrativa besök. Avsaknad av sjukintyg skapar många gånger oro för individens ekonomi och de som kan försöker arbeta trots sjukdom eller skada.

- Med denna rapport vill vi belysa de erfarenheter patienter framfört kring tillgänglighet samt vårdansvar och organisation till primärvården. Förhoppningen är att dessa ska kunna bidra med värdefull kunskap i arbetet med att utveckla vården för en patientsäker, personcentrerad och nära vård, samt att vårdens resurser används på bästa sätt för länets invånare, avslutar Marléne Jonsson.

Om rapporten:

  • Analys av klagomål som gäller primärvården 2023 avseende tillgänglighet, vårdansvar och organisation.
  • En patient uttryckte att det är som att vinna på lotteri om man lyckas boka en tid.
  • När en verksamhet inte kan upprätthålla efterfrågad tillgänglighet ger det konsekvenser för regionen som vårdgivare.
  • Förutom att ett förtroendetapp kan uppstå väljer en del invånare att nyttja externa vårdaktörer. Den enskilda enheten riskerar att tappa listade patienter.
  • Patienter söker sig till en högre vårdnivå än vad de är i behov av, exempelvis en redan högt belastad akutmottagning.

Länk till rapporten: var-god-aterkom---tiderna-ar-slut-for-dagen.pdf (rvn.se)


Tillbaka till toppen